• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024

سفر رئیسی به کشورهای آفریقایی؛ فرصتی با ارزش برای ایران

  • کد خبر : 2251
  • 20 تیر 1402 - 7:03
سفر رئیسی به کشورهای آفریقایی؛ فرصتی با ارزش برای ایران
سفر رئیس جمهور ایران به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه می‌تواند فرصتی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و کشورهای آفریقایی باشد و به توسعه تجاری ایران در این منطقه کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق سناباد؛ رئیس جمهور کشورمان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، به دعوت رسمی رؤسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، بامداد امروز به این سه کشور آفریقایی سفر کرده است. این سفر در راستای تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی و ایجاد زمینه‌های همکاری سیاسی و تجاری برگزار شده است.

جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته با تحریم‌ها، فشار و کارشکنی‌های غربی، هیچگاه از سیاست اصولی خود در قبال آفریقا به دلیل اشتراکات سیاسی و فرهنگی دست نکشیده و همواره خود را در کنار مردم و کشورهای آفریقایی حفظ کرده است. با این حال، توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی در گذشته به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی مواجه با مشکلاتی روبرو بوده است. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم بر جایگاه آفریقا در سیاست خارجی این دولت تأکید شده و بازارهای بزرگ و نیازمند به واردات محصولات و خدمات در آفریقا به عنوان یکی از ضرورت‌های ایران در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با دنیا شناخته شده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس مجلس ملی گینه بیسائو اظهار کرد که ایران توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و از جمله گینه بیسائو را در راستای منافع متقابل پیگیری خواهد کرد. او افزود که غربی‌ها عمدتا به دنبال بهره برداری از منابع و ذخایر قاره آفریقا هستند و در مقابل به توسعه و رفاه مردم آن کمک نمی‌کنند، بلکه سیاست عقب ماندگی کشورهای آفریقایی را با شدت پیگیری می‌کنند، اما جمهوری اسلامی به عنوان دوست و شریک واقعی و در راستای منافع مشترک، به دنبال استقلال و پیشرفت مردم این قاره است. او با تأکید بر اولویت توسعه روابط با قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که در دولت جدید، با جدیت تمام ظرفیت‌های همکاری با کشورهای آفریقایی فعال خواهد شد.

با توجه به تحولات جدید در روابط بین‌المللی و تلاش برای توسعه روابط با کشورهای جهان، توجه به ابعاد و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کار با آفریقا به یکی از ضرورت‌های ایران تبدیل شده است. ایران با داشتن منابع غنی و قدرت صنعتی و تولیدی، ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات به کشورهای آفریقایی دارد. همچنین با توجه به این که آفریقا دارای بازارهای بزرگ و نیازمند به واردات محصولات و خدمات است، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این منطقه می‌تواند به توسعه اقتصادی ایران کمک کند.

در این سفر، آیت الله رئیسی با مقامات این سه کشور آفریقایی مذاکراتی را درباره توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های مختلف صورت خواهد داد. این اقدام می‌تواند به تحقق اهداف روابط خارجی ایران در جهت توسعه روابط با کشورهای دیگر دنیا و ارتقای منافع ملی کمک کند.

به طور کلی، سفر رئیس جمهور ایران به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه می‌تواند فرصت مناسبی برای تبادل نظر و همکاری در زمینه‌های مختلف باشد و به تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه کمک کند.

از نظر سیاسی، این سفر می‌تواند ارتباطات ایران با کشورهای آفریقایی را تقویت کرده و در مواجهه با چالش‌های سیاسی و امنیتی دو جانبه و چند جانبه، از جمله تحریم‌های اقتصادی شده توسط برخی کشورها، کمک کند.

علاوه بر این، سفر رئیسی به این کشورها می‌تواند باعث تقویت روابط ایران با کشورهای آفریقایی شود و به دستیابی به موقعیت مطلوب در سیاست خارجی ایران کمک کند. این سفر می‌تواند باعث افزایش شناخت کشورهای آفریقایی از ایران و حضور آن در منطقه شود و تاثیرات مثبتی در مسائل منطقه‌ای، به ویژه در قاره آفریقا، داشته باشد.

این سفر می‌تواند در کاهش جهش تجاری میان ایران و این کشورها موثر باشد و باعث ایجاد فرصت‌های جدیدی در حوزه تجاری و اقتصادی شود. علاوه بر این، این سفر می‌تواند به تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های علمی، فناوری و فرهنگی کمک کند.

بنابراین سفر رئیس جمهور به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه می‌تواند فرصتی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و کشورهای آفریقایی باشد و به توسعه تجاری ایران در این منطقه کمک کند.

لینک کوتاه : https://ofoghesanabad.ir/?p=2251
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری راه دانا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
1402 احیا سپاهان اراذل و اوباش استاندار خراسان‌رضوی افق سناباد امرایی اپال پارسیان سنگان ایمان یعقوبی برخورد قاطع باهنجار شکنان و مروجان فساد اخلاقی و طرح های بیگانگان در جامعه تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین تعداد پرونده‌های قانون هوای پاک ۱۷ جلد شده است تهران توان داخلی تیر دشمن در خراسان‌رضوی به سنگ خورد خام فروشی یک درصدی در بخش معدن خواف داوری رکورد سناریوهای احتمالی برای آینده بنزین چیست؟ | قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟ سنگ آهن سنگان سیمیدکو شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان شهرستان خواف صنعت ضرورت جهاد تبیین در فضای مجازی علی امرایی فرماندار مشهد فرمانده انتظامی مشهد فوری از آموزش و پرورش در ۳۱ فروردین/ زمان توزیع کارت شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش فولاد سنگان مجید معصومی مدنی فر مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف مشهد مقدس معدن نشست دادستان کل کشور با فعالان اقتصادی در مشهد نظام جمهوری اسلامی پایگاه خبری افق سناباد پروژه رمق گیری کنسانتره گل محمدی گندله یادداشت یعقوب‌علی نظری