• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024

یک بام و دو هوای اصلاح طلبان؛ یک دوره قهر انتخاباتی یک دوره آشتی!

  • کد خبر : 3268
  • 15 مهر 1402 - 11:34
یک بام و دو هوای اصلاح طلبان؛ یک دوره قهر انتخاباتی یک دوره آشتی!
در حالی اصلاح طلبان رادیکال رویه یک بام و دو هوا در سیاست را در پیش گرفتند که یک دوره قهر با انتخابات و یک دوره آشتی با انتخابات مشی ثابت سیاسی آنهاست.

به گزارش پایگاه خبری  تحللیلی افق سناباد ” کارزار انتخابات یکی از مهمترین میدان های تلاقی جریان های سیاسی با ساختارهای اجرایی و قانونی کشور است.

کارزاری که به موجب قانون اساسی ورود به آن لازمه احراز شرایطی است که صلاحیت افراد را از سوی نهادهای نظارتی بررسی و تایید یا رد می کند.

در این میان اما برخی جریانات سیاسی از جمله اصلاح طلبان به ویژه رادیکال های آن، برخورد دوگانه نسبت به این کارزار و ابعاد قانونی آن در پیش می گیرند، در دوره ای سیاست آشتی با انتخابات و مشارکت در حداکثری و در دوره ای قهر انتخاباتی و تبلیغ عدم مشارکت با آن را در پیش می گیرند.

یک دوره میتینگ انتخاباتی یک دوره علیه میتینگ انتخاباتی

در جریان انتخابات مجلس دهم و دولت یازدهم، اصلاح طلبان به بهانه حمایت از لیست امید در مجلس و کاندیداتوری حسن روحانی در ریاست جمهوری با برگزاری میتینگ های گسترده انتخاباتی، مشارکت در انتخابات را به طور گسترده تبلیغ کردند.

این جریان، در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم به رقم انتقادات گسترده به عملکرد روحانی، اما همچنان رویه آشتی با انتخابات را در پیش گرفته بود تا بتواند حتی با حذف کاندیداهای منتسب به جریان سیاسی خود فقط برای پیروز شدن در انتخابات، حمایت از حسن روحانی را در پیش بگیرد.

پس از پایان ۸ دوره ریاست جمهوری روحانی و سرخوردگی جریان اصلاح طلب از حمایت این کاندیدای اجاره ای، اصلاح طلبان رادیکال رویه قهر انتخاباتی را در پیش گرفتند.

به گونه ای که در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تلاش کردند هم سو با رسانه های خارجی همچون ایران اینترنشنال، بی بی سی و صدای آمریکا، مشارکت در انتخابات و رای دادن را امری بیهوده قلمداد کنند.

به نظر می رسد این رویه بیش از هر چیز به دلیل عملکرد دولت مورد حمایت آنها در طول ۸ سال بود، چرا که برای فرار از پاسخگویی به افکار عمومی این بار قهر انتخاباتی بهترین بهانه در اختیار اصلاح طلبان بود.

در جریان آغاز روند پیش ثبت نام در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصلاح طلبان به طور مکرر بر عدم مشارکت در انتخابات تاکید کردند.

اگرچه پدر خوانده های این جریان در ابتدا اعلام کردند که اساسا نه لیستی در انتخابات خواهند داشت و نه کاندیدایی که وارد پروسه پیش ثبت نام شود، اما پس از پایان مدت قانونی پیش ثبت نام ها، بخش عمده ای از اصلاح طلبان میانه رو و معتدل وارد پروسه انتخابات شده و پیش ثبت نام کردند.

واکنش ها به این اقدام از سوی چهره های اصلاح طلب متفاوت بود برخی از آن استقبال کرده و برخی از آن تبری جستند.

در میان طیف های اصلاح طلب، اما حزب اتحاد ملت به عنوان بخشی از رادیکال های این جریان، بر قهر انتخاباتی خود تاکید کردند.

مخالفت با قانون جدید انتخابات به بهانه قهر انتخاباتی

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت، انتخاب آذر منصوری به عنوان رئیس جبهه اصلاح طلبان به معنی تحریم انتخابات است.

این جریان البته در جریان اجرای سناریوی قهر انتخاباتی از تلاش برای به چالش کشیدن قانون جدید انتخابات نیز فروگذاری نکرد.

موسوی لاری در اظهاراتی گفته بود: طرح اصلاح  قانون انتخابات میخی بر تابوت جمهوریت نظام است.

سید محمد خاتمی نیز در میان جمعی از اصلاح طلبان و مشاوران خود مدعی حذف جمهوریت نظام در پی اصلاح موادی از قانون انتخابات توسط مجلس شد و این اقدام را تشدید حرکت به سوی خودبراندازی تعبیر کرد و گفت: «از جمله عواملی که انتخابات به عنوان مهمترین راه استقرار دموکراسی و نیز مردم سالاری سازگار با دین را از کارآیی انداخته، نظارت استصوابی و رویه‌های غلط در فرآیند انتخابات است که به جای نظارت از موضع دفاع از حق و رأی مردم و ایجاد مانع برای پاگیری و پایداری دیکتاتوری، قیمومیت بر مردم و رأی آنان را تشدید کرده است.»

وی در آن دیدار گفته است: «با طرحی که میان مجلس و شورای نگهبان در موضوع انتخابات در رفت و آمد است، کوشیده می‌شود آن رویه‌های نادرست و بحران آفرین تثبیت و به رسمیت شناخته شود و نهاد انتخابات از معنی تهی و به یک معنی از میان برداشته شود.»

آذر منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت و رئیس جبهه اصلاح طلبان نیز گفته بود: ما توصیه‌ای برای ثبت نام در انتخابات نداشتیم، چرا که با این روند حذفی نمی‌توانیم تضمینی برای عملکرد کاندیداهای نیابتی در مجلس داشته باشیم. یکی از دلایل اصلی این امر، همان نظارت استصوابی است که با قانون جدید انتخابات، دامنه اختیارت نهاد ناظر را تا حدی افزایش داده که از انتخابات و صندوق رأی و خانه ملت چیزی جز شیر بی یال و دم اشکم باقی نمی‌ماند».

حزب اتحاد ملی هم بعد از ثبت نام ۹۰۰ نفری اصلاح طلبان در انتخابات پیش روی مجلس، در اعلام موضعی تاکید کرده است ما اصلاح طلبان یک دوره از حق‌مان استفاده می‌کنیم و یک دوره استفاده نمی‌کنیم.

البته آنها در بیان دلایل خود برای عدم مشارکت انتخابات مدعی هستند که اطلاعاتی که از وضعیت پیش ثبت‌نام‌ها علنی شد مشخص کرده است، برخی اصلاح‌طلبان حتی سه هزار رای نیز در برخی مناطق نداشته و شکست آن‌ها باعث بی‌اعتباری جبهه اصلاحات می‌شود.

جریانی که برای حمایت از روحانی دست از پا نمی شناخت

با وجود آنکه بسیاری از چهره های اصلاح طلب بر حضور پای صندوق رای و مشارکت در انتخابات به عنولن تنها راه ماندن در عرصه سیاسی برای این جریان تاکید کردند، اما به نظر می رسد سیاست این دوره اصلاحات قهر با انتخابات به بهانه های مختلف از اخراج اساتید تا شعار زن، زندگی، آزادی و قانون جدید انتخابات است وگرنه این جریان روزی برای حمایت از روحانی دست از پا نمی شناخت و امروز برای فرار از بار مسئولیت پاسخگویی قهر انتخاباتی را بهترین استراتژی دانسته است. باید منتظر ماند و دید اصلاحات دو پاره شده چه زمانی دوباره رویه آشتی با انتخابات را در پیش خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://ofoghesanabad.ir/?p=3268

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
1402 احیا سپاهان اراذل و اوباش استاندار خراسان‌رضوی افق سناباد امرایی اپال پارسیان سنگان ایمان یعقوبی برخورد قاطع باهنجار شکنان و مروجان فساد اخلاقی و طرح های بیگانگان در جامعه تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین تعداد پرونده‌های قانون هوای پاک ۱۷ جلد شده است تهران توان داخلی تیر دشمن در خراسان‌رضوی به سنگ خورد خام فروشی یک درصدی در بخش معدن خواف داوری رکورد سناریوهای احتمالی برای آینده بنزین چیست؟ | قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟ سنگ آهن سنگان سیمیدکو شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان شهرستان خواف صنعت ضرورت جهاد تبیین در فضای مجازی علی امرایی فرماندار مشهد فرمانده انتظامی مشهد فوری از آموزش و پرورش در ۳۱ فروردین/ زمان توزیع کارت شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش فولاد سنگان مجید معصومی مدنی فر مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف مشهد مقدس معدن نشست دادستان کل کشور با فعالان اقتصادی در مشهد نظام جمهوری اسلامی پایگاه خبری افق سناباد پروژه رمق گیری کنسانتره گل محمدی گندله یادداشت یعقوب‌علی نظری