• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024

دستاوردهای هوافضای سپاه؛ سپر دفاعی ایران در برابر دشمن

  • کد خبر : 3196
  • 10 مهر 1402 - 2:51
دستاوردهای هوافضای سپاه؛ سپر دفاعی ایران در برابر دشمن
دستاوردهای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حالی به تکه مهمی از پازل سپر دفاعی ایران تبدیل شده که هر روز جنبه مقاومتی، دفاعی و بازدارندگی را بیش از پیش تقویت می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق سناباد “هوافضای سپاه پاسداران در طول سال های اخیر، به رونمایی و معرفی دستاوردهای مهمی در حوزه دفاعی، موشکی و ماهواره ای پرداخته است، اقداماتی که سهم مهمی در حوزه دفاع از جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمنان این مرز و بوم از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و حکومت‌های دست نشانده آنان داشته است به طوری که توانسته توان تهاجمی دشمنان را تا چندین دهه از کار بیندازد.

فتاح؛ موشک هایپرسونیک سپاه

۱۶ خرداد سال جاری بود که هوافضای سپاه اولین موشک هایپرسونیک ساخت ایران با نام «فتاح» را رونمایی کرد.

موشک فتاح با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، سرعتی معادل ۱۳ ماخ (۱۶۰۰۰کیلومتر بر ساعت) دارد.

این موشک همچنین از یک سر جنگی با موتور کروی سوخت جامد و نازل متحرک بهره می‌برد که قابلیت مانور در همه جهات و دورانی را داراست.

نام این موشک توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده است.

سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه در جریان رونمایی از این موشک گفت: فتاح یک موشک کم‌ نظیر در دنیا است و با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری محسوب می‌شود.

پهپاد مهاجر ۱۰

مرداد ماه امسال در جریان واگذاری انبوه موشک‌های راهبردی «خرمشهر» و «حاج قاسم» به نیروهای مسلح و نیروی هوافضای سپاه، پهپاد «مهاجر۱۰» با بیشینه مداومت پروازی ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزارمتری و با شعاع عملیاتی ۲ هزارکیلومتری رونمایی شد.

ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر۱۰»، ۴۵۰ لیتر و بیشینه وزن محموله آن ۳۰۰ کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را داراست و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است.

ماهواره «نور ۳» در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین

هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در نخستین روزهای پاییز ۱۴۰۲ نیز، ماهواره بومی «نور۳» را توسط ماهواره بر قاصد به فضا پرتاب کرد که با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

نور ۳ که ماهواره ای سنجشی و شناسایی است با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری به عنوان سومین ماهواره سپاه بعد از نور ۱ و نور ۲ در مدار زمین قرار گرفت.

سرلشکر سلامی در جریان پرتاب این ماهواره گفت: این ماهواره و پرتاب آن در امتداد نقشه راه پرتاب های ماهواره ای سپاه است که به صورت زنجیره ای در هر مرحله به پدیده های مدرن تر دست پیدا می کنیم. این ماهواره از «نور ۲» هفت کیلوگرم سنگین تر است و از تجهیزات تصویربرداری با دقت و کیفیت بهتر برخوردار است و به شکل طبیعی یکی از حلقه های زنجیره ماهواره ای ما را تکمیل می کند.

سردار حاجی زاده نیز در این باره با بیان اینکه به سمت برخورداری از منظومه کاملی از ماهواره ها در مدار زمین پیش می رویم، گفت: امروز اطمینان به زیر مجموعه ها، ماهواره و ماهواره برها روز به روز بیشتر می شود و موفقیت های متوالی نوید این مهم را می دهد که می توانیم قدم های بزرگ تری را در آینده نزدیک برداریم.

این دستاوردها البته در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد و به زنجیره موفقیت های هوافضای سپاه در سال گذشته پیوست تا حلقه های سپر دفاعی ایران را کامل تر کند.

موشک کروز ایران با برد ۱۶۵۰ کیلومتر

اسفند سال ۱۴۰۱ سردار حاجی‌ زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از عملیاتی شدن موشک کروز جدید با برد ۱۶۵۰ کیلومتر با نام پاوه خبر داد.

وی با اعلام اینکه «دیگر هیچ موشک غیر نقطه‌زنی نمی‌سازیم»، گفت: الان با کروزها و پهپادها تهدید برای دشمن را ۳۶۰ درجه کردیم و از هر طرفی قابلیت زدن آن را داریم.

پرتاب زیر مداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰

آبان سال گذشته نیز، پرتاب زیر مداری ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ نیروی هوافضای سپاه با موفقیت انجام شد.

آزمایش پروازی این ماهواره‌بر با موتور سوخت جامد مرحله اول رافع با موفقیت انجام شد و قائم ۱۰۰ اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت جامد ساخت کشور است که توسط دانشمندان نیروی هوافضای سپاه ساخته شد.

ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، موشکی است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.

در این عملیات موتور مرحله اول ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت.

رونمایی از دستاوردهای هوافضای سپاه در حالی انجام شده که سال گذشته در جریان رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ تصویری از خروج سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه و سامانه صیاد تاکتیکی پدافند هوایی ارتش از تونل منتشر شد.

این نخستین باری بود که تونل‌ها و آشیانه‌های زیرزمینی سامانه‌های پدافند هوایی کشور رونمایی شد.

ساخت پایگاه‌های زیرزمینی در نیروهای مسلح کشورمان قدمتی چنددهه‌ای دارد و این موضوع به شیوه‌ای مرسوم در نیروهای مسلح بدل شده است.

به نظر می رسد پیشرفت های شگفت انگیز و بی نظیر موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران هر روز حیرت انگیزتر و غرورانگیزتر می شوند، تا جایی که جنبه مقاومتی و دفاعی و بازدارندگی را بیش از پیش تقویت می کند.

لینک کوتاه : https://ofoghesanabad.ir/?p=3196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
1402 احیا سپاهان اراذل و اوباش استاندار خراسان‌رضوی افق سناباد امرایی اپال پارسیان سنگان ایمان یعقوبی برخورد قاطع باهنجار شکنان و مروجان فساد اخلاقی و طرح های بیگانگان در جامعه تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین تعداد پرونده‌های قانون هوای پاک ۱۷ جلد شده است تهران توان داخلی تیر دشمن در خراسان‌رضوی به سنگ خورد خام فروشی یک درصدی در بخش معدن خواف داوری رکورد سناریوهای احتمالی برای آینده بنزین چیست؟ | قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟ سنگ آهن سنگان سیمیدکو شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان شهرستان خواف صنعت ضرورت جهاد تبیین در فضای مجازی علی امرایی فرماندار مشهد فرمانده انتظامی مشهد فوری از آموزش و پرورش در ۳۱ فروردین/ زمان توزیع کارت شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش فولاد سنگان مجید معصومی مدنی فر مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف مشهد مقدس معدن نشست دادستان کل کشور با فعالان اقتصادی در مشهد نظام جمهوری اسلامی پایگاه خبری افق سناباد پروژه رمق گیری کنسانتره گل محمدی گندله یادداشت یعقوب‌علی نظری