• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024

آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  • کد خبر : 6099
  • 01 مرداد 1403 - 16:39
آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!
یاداشتی به قلم یوسف مشفق

سخنان اخیر رهبر انقلاب در جمع نمایندگان مجلس دوازدهم، پاسخ واضحی بود به هجمه‌ها و فضاسازی هفته‌های گذشته حسن روحانی و محمدجواد ظریف. در کشاکش انتخابات چهاردهم، مسئله‌ای که تبدیل به مناقشه‌ای جدید در فضای سیاسی کشور شد، پرخاش‌های تند روحانی و ظریف به تصویب قانون اقدام راهبردی توسط مجلس یازدهم بود؛ قانونی که با رساندن سطح غنی‌سازی به ظرفیت‌های بالاتر هم دست مذاکره‌کنندگان را پر کرد و هم پاسخ واضحی به بی‌عملی و بد‌عهدی غرب بود و کاملاً منطبق بر واقعیات و مقتضیات روابط بین‌الملل تلقی می‌شد. اما از آنجایی که سیاسی‌کاری در ایران همواره بر منافع ملی اولویت دارد، تیم برجامیون با پیش‌قراولی روحانی و ظریف و در جهت تخریب و حمله به این قانون قدم برداشته و در تفسیری عجیب، جهت‌گیری مجلس و رژیم‌صهیونیستی را یکسان قلمداد کردند!

آنان مدعی شدند که قانون مصوب مجلس یازدهم در سال ۹۹ فرصت احیای برجام را گرفت و پیام تقابل را به دولت تازه روی‌کار آمده «جو بایدن» ارسال کرد که ایران در پی تشدید تنش‌هاست نه مذاکره. در صورتی که ایران بی‌سابقه‌ترین تعامل و خویشتنداری را چه قبل از خروج آمریکا از برجام و چه پس از آن به خرج داد و سرانجام با الزام مجلس وقت، دولت اعتدال مجبور به پایان رویکرد انفعالی خود مقابل بدعهدی‌های غرب شد و همین امر نشان داد که قرار نیست فشارهای تحریمی غربی‌ها روی ایران نامتناهی بوده و جمهوری‌اسلامی هیچ اقدام عملی در واکنش به آنان انجام ندهد. اما این واقعیت ساده و منطقی را طیف برجامیون به‌دلیل ترجیحات خود و علی‌الخصوص مسائل انتخاباتی و نیاز به ساختن تصویری منفی از رقبا، به گونه دیگری جلوه داده و بخشی از افکار عمومی هم به این هجمه روانی سنگین برجامیون مبتلا گشت. حالا پس از انتخابات و به‌دور از فضای پرالتهاب آن ایام، رهبر انقلاب در بیاناتی صریح نسبت به قانون مصوب مجلس یازدهم موضع گرفته و قانون اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها را یکی از نقاط برجسته آن مجلس قلمداد کردند. ایشان در سخنان روز ۳۱ خرداد در جمع نمایندگان مجلس دوازدهم تاکید کردند: «یک نمونه از کارهای خوب همین قانون اقدام راهبردی در مجلس قبل بود؛ این یکی از کارهای بسیار خوب است که البتّه بعضی‌ها اعتراض کردند و عیب‌جویی کردند. مطلقاً این عیب‌جویی وارد نیست و کار بسیار درستی بود.»

خوب است آقایان روحانی و ظریف بار دیگر به مواضع تند و بی‌مبنای خود پیرامون قانون مصوب مجلس و مواجهه نادرست با مسئله‌ای ملی بنگرند و درنظر گیرند که ابعاد و پیامد سخنانشان تا چه اندازه بوده که رهبر انقلاب را به واکنش واداشته.

ساد‌ه‌سازی برجامیون نسبت به واقعیات حاکم بر نظام بین‌الملل و ضعف در درک منطق قدرت، فهمیدنی است و خوانش‌های آنان از برجام هم چندان جای تعجب ندارد چون منظومه فکری آنان با مولفه قدرت و اثرگذاری آن در تعاملات بین‌المللی بیگانه است اما وارونه جلوه‌دادن واقعیت و سفیدشویی خود و هم‌راستا قلمداد کردن نهادی داخلی با دشمنان ذاتی ایران، قابل قبول نیست. ظریف و روحانی بارها با نگاهی یکسویه و بدون درنظرگرفتن ضعف‌های ساختاری برجام که امکان نقض آن از سوی طرف‌های غربی را فراهم می‌ساخت، سعی کردند که برای سلب مسئولیت از خود و عدم پاسخگویی به افکار عمومی به دشمن‌تراشی روی‌آورده و داخل و خارج را در ناکامی‌های خود شریک کنند. روزی رقبای سیاسی و مجلس عامل شکست عامل شکست برجام معرفی شدند.

سخنان صریح رهبر انقلاب، باید پایان‌بخش سخنان مناقشه‌برانگیزی باشد که برجامیون بر زبان رانده و با هدف جعل واقعیت مطرح می‌کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghesanabad.ir/?p=6099
  • نویسنده : یوسف مشفق
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت الف

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
1402 احیا سپاهان اراذل و اوباش استاندار خراسان‌رضوی افق سناباد امرایی اپال پارسیان سنگان ایمان یعقوبی برخورد قاطع باهنجار شکنان و مروجان فساد اخلاقی و طرح های بیگانگان در جامعه تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین تعداد پرونده‌های قانون هوای پاک ۱۷ جلد شده است تهران توان داخلی تیر دشمن در خراسان‌رضوی به سنگ خورد خام فروشی یک درصدی در بخش معدن خواف داوری رکورد سناریوهای احتمالی برای آینده بنزین چیست؟ | قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟ سنگ آهن سنگان سیمیدکو شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان شهرستان خواف صنعت ضرورت جهاد تبیین در فضای مجازی علی امرایی فرماندار مشهد فرمانده انتظامی مشهد فوری از آموزش و پرورش در ۳۱ فروردین/ زمان توزیع کارت شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش فولاد سنگان مجید معصومی مدنی فر مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف مشهد مقدس معدن نشست دادستان کل کشور با فعالان اقتصادی در مشهد نظام جمهوری اسلامی پایگاه خبری افق سناباد پروژه رمق گیری کنسانتره گل محمدی گندله یادداشت یعقوب‌علی نظری