• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024

مصوبه افزایش سن بازنشستگی هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است

  • کد خبر : 3796
  • 04 آذر 1402 - 7:41
مصوبه افزایش سن بازنشستگی هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است
سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه افزایش سن بازنشستگی اظهار داشت: این موضوع در برنامه هفتم به تصویب رسیده و مربوط به روزهای اخیر است به همین دلیل هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق سناباد “هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان  با بیان اینکه ۵ طرح و لایحه طی جلسات اخیر شورای نگهبان قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: اولین طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس بود که پس از بررسی در شورا، مغایر با شرع و قانون اساسی تلقی نشد.

وی افزود: لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که با ایراداتی که پیشتر از سوی بنده عنوان شده بود،‌ مواجه شد. همچنین طرح اصلاح بند ک قانون بودجه ۱۴۰۲ درباره قیر نیز پیشتر با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود اما با اصرار  مجلس موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد و گویا این موضوع تعیین تکلیف شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به اینکه طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، گفت: این طرح با ابهاماتی مواجه شده است.

طحان نظیف ادامه داد: طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها از دیگر مواردی است که مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت. این طرح همچنین با ایراداتی از سوی هیئت عالی نظارت مواجه شد.

مصوبه افزایش سن بازنشستگی هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری ‌در پاسخ به سوالی درباره مصوبه افزایش سن بازنشستگی اظهار داشت: این موضوع در برنامه هفتم به تصویب رسیده و مربوط به روزهای اخیر است به همین دلیل هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است.
وی افزود: ما به صورت غیر رسمی جلساتی را برای برنامه هفتم داشتیم ولی هنوز به این مورد نرسیدیم.

برگزاری آزمون کتبی داوطلبان خبرگان با حضور ۳۲۸ نفر

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره آزمون‌های داوطلبان مجلس خبرگان رهبری گفت: هفته قبل آزمون کتبی خبرگان برای افرادی که نیاز به آزمون داشتند برگزار شد و ۳۲۸ نفر برای این آزمون دعوت شدند که ۶۹ نفر از این افراد غایب بودند. کسانی که در ادوار قبل قبول شدند را طی یک یا دو هفته آتی برای آزمون شفاهی دعوت می‌کنیم و برای افرادی که در آزمون اخیر شرکت کردند، نیز پس از تعیین نمره کتبی دعوت به مصاحبه می‌شود.

هنوز برنامه هفتم را بصورت رسمی دریافت نکردیم

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس درباره کاهش مدت سربازی اظهار کرد: هنوز برنامه هفتم را بصورت رسمی دریافت نکردیم و ان شاءالله پس از دریافت برنامه موضوع را بررسی خواهیم کرد. و باید سوابق موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم دهیم.

شورای نگهبان توصیه پذیر نیست و به دنبال انجام وظیفه قانونی خود است

طحان نظیف درباره موضع شورای نگهبان نسبت به طرح اظهاراتی درباره برخی کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان از سوی برخی رسانه‌ها درباره بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات بیان کرد: شورای نگهبان توصیه پذیر نیست و به دنبال انجام وظیفه قانونی خود است.

وی ادامه داد: ممکن است در فضای سیاسی فعالان سیاسی که رقابت‌هایی با هم دارند مطالبی را طرح کنند اما انتظار این است که متعرض وظایف قانونی دستگاه‌های دیگر نشوند و اجازه دهند دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کنند و مسئولیت را که بر عهده دارند با دقت و آرامش و بر اساس قانون انجام دهند.

هنوز شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیت های نامزدهای مجلس خبرگان نشده است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درخواست‌هایی از شورای نگهبان برای ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود داشته، گفت: فعلاً ثبت نام مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است و فقهای شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان را بررسی می‌کنند.

وی افزود: هنوز شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نشده است.

امیدواریم همه امکانات به صورت عادلانه در اختیار کاندیداها قرار بگیرد

طحان نظیف درباره نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت‌های اجرایی گفت: اطلاعی از ادله، مستندات و مبانی کار هیأت‌های اجرایی ندارم که توضیح دهم چرا فردی ردصلاحیت یا عدم احراز یا فردی تأیید صلاحیت شده است.

وی گفت: امیدواریم طبق قانون همه امکانات دولتی و عمومی غیر دولتی مانند شهرداری‌ها به صورت عادلانه در اختیار کاندیداها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان داور است و درهای شورای نگهبان به روی همه احزاب، گروه‌ها و افراد در چارچوب قانون باز است.

دستگاه ها در چارچوب قانون عمل کنند، در افزایش مشارکت تاثیرگذار است

وی درباره برنامه‌های شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات، گفت:ما از ابتدای سال جلساتی با دستگاه‌های مختلف درباره موضوع انتخابات داشتیم، اگر در چارچوب قانون همگی به وظایف خود عمل کنیم، در افزایش مشارکت هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای سیاست‌های کلی انتخابات تصویب شد و لازم‌الاجرا است و مزیت‌هایی در راستای احقاق حق داوطلبان و مردم داشت.

وی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن مرحله پیش ثبت نام از جمله نکات مثبت این قانون بود بیان کرد: برای مثال اگر مدرک تحصیلی فردی ایراد داشت، در این مرحله مشخص شده البته به روزرسانی هایی هم برای تبلیغات انتخابات بر اساس این قانون شده است.

اعتراض ۵۲۸۸ داوطلب به نظر هیأت‌های اجرایی

طحان نظیف درباره روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیأت‌های اجرایی، گفت: قانون برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳ مرحله را پیش‌بینی کرده‌است که یک مرحله از آن هیأت‌های اجرایی هستند.

وی افزود: ترکیب این هیات ها در قانون آمده است، ۵ نفر از معتمدان مردمی و ۳ نفر از اشخاص حقوقی که باید اظهارنظر کنند و مرحله بعدی هیأت‌های نظارت استانی هستند.

وی اظهار داشت: افرادی که در هیأت‌های اجرایی ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده باشند، می‌توانند به هیأت‌های نظارت اعلام شکایت کنند. محله بعدی بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان است که شورای نگهبان ۳۰ روز برای اظهارنظر فرصت دارد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: قانون برای اتقان و آسودگی بیشتر برای داوطلبان و مردم این ۳ مرحله را برای بررسی صلاحیت‌های داوطلبان در نظر گرفته است، تا اگر داوطلبان نکته‌ای دارند شنیده شود.

وی خاطر نشان کرد: در این دوره ۵۲۸۸ نفر از داوطلبان از طریق سامانه داوطلب اعتراض خودشان به نظر هیأت‌های اجرایی را برای هیأت‌های نظارت استانی ارسال کرده‌اند و حدود ۱۶۰۰ نفر هم شکایت نکرده‌اند.

لینک کوتاه : https://ofoghesanabad.ir/?p=3796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
1402 احیا سپاهان اراذل و اوباش استاندار خراسان‌رضوی افق سناباد امرایی اپال پارسیان سنگان ایمان یعقوبی برخورد قاطع باهنجار شکنان و مروجان فساد اخلاقی و طرح های بیگانگان در جامعه تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین تعداد پرونده‌های قانون هوای پاک ۱۷ جلد شده است تهران توان داخلی تیر دشمن در خراسان‌رضوی به سنگ خورد خام فروشی یک درصدی در بخش معدن خواف داوری رکورد سناریوهای احتمالی برای آینده بنزین چیست؟ | قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟ سنگ آهن سنگان سیمیدکو شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان شهرستان خواف صنعت ضرورت جهاد تبیین در فضای مجازی علی امرایی فرماندار مشهد فرمانده انتظامی مشهد فوری از آموزش و پرورش در ۳۱ فروردین/ زمان توزیع کارت شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش فولاد سنگان مجید معصومی مدنی فر مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف مشهد مقدس معدن نشست دادستان کل کشور با فعالان اقتصادی در مشهد نظام جمهوری اسلامی پایگاه خبری افق سناباد پروژه رمق گیری کنسانتره گل محمدی گندله یادداشت یعقوب‌علی نظری