• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024

نمای اجتماعی اربعین

  • کد خبر : 2968
  • 15 شهریور 1402 - 11:27
نمای اجتماعی اربعین

پایگاه خبری تحلیلی افق سناباد : یکی با اعتماد به خویشتن، همه چیز را به دست آورد، و یکی، ایمن در قدرت خویش، همه چیز را فدا کرد. اما آن کس که به خدا ایمان داشت از همه بزرگتر بود. یکی به واسطة قدرتش و یکی به واسطة خردش، و یکی به واسطة امیدش، و […]

پایگاه خبری تحلیلی افق سناباد : یکی با اعتماد به خویشتن، همه چیز را به دست آورد، و یکی، ایمن در قدرت خویش، همه چیز را فدا کرد. اما آن کس که به خدا ایمان داشت از همه بزرگتر بود. یکی به واسطة قدرتش و یکی به واسطة خردش، و یکی به واسطة امیدش، و یکی به واسطة عشقش، بزرگ بود. اما ابراهیم از همه بزرگتر بود…» اینها را کییرکگور در کتاب ترس و لرز دربارة مقام و منزلت وجودی ابراهیم علیه السلام گفته است. اما آنچه حضرت ابراهیم علیه السلام دربارة قربانی وعده کرد امام حسین علیه السلام به نحو عالی و گسترده وفا نمود. به تعبیر حافظ (مرید پیر مُغانم ز من مرنج ای شیخ/ چرا که وعده تو کردیّ و او به جا آورد)

این تعالی وجودی و در اوج بودن و خلق بزرگترین رویداد عاشقی در کربلای ۶۱ هجری به جهان امام حسین علیه السلام بازمی گردد؛ جهانی که خدا در آن بالاترین شکوه و جلوه را داراست؛ جهانی که اصول و ریشه های کرامت و ستون فقرات ابراردر آن قرار دارد و هر گونه التفات به این جهان، ارمغانش، تقرب به آسمان معنا و قله های اخلاق است.
در جهان امام حسین علیه السلام، حق و حقیقت و فراروی به سوی سرچشمههای ایمان موج میزند و غبار غفلت و غیرحق بدان راه ندارد. به همین دلیل، نقل است که زیارت مزار امام حسین علیه السلام در کربلا همانند زیارت خدا در عرش است و این مؤید ناب بودگی جهان امام حسین علیه السلام است.
این جهان بزرگ حسینی، کانون وحدت، ریشة بصیرت، و اصل فضیلت است و رویداد اربعین، راوی این کانون بودگی جهان امام حسین علیه السلام است؛ کانونی که از سوی مقصد، طرح و برنامه دارد و ملتها را به سوی کلمه طیبه توحید فرامی خواند.
ظاهر اربعین، پیادهروی، موکب گردانی، سفر، دوربین و لنز است و باطن آن، جریان معنوی و پدیدة الهی است. آن که به ظاهر بسنده کرده، برای اربعین، احکام این سویی میپیچد و آن را با اجتماعات مادی مقایسه میکند و فروکاستش میدهد به مقاصد دم دستی، و کسی که به باطن نظر میکند اربعین را استقامت و استمرار در طریق عشق بازی با حقیقت در نگاه تمدنی می یابد. باطن اربعین، تمرین عاشقی است و تهی شدن برای نشستن معشوق، و یکسره طلب شدن عاشق است و با تمام هستی خود خواهان معشوق شدن است تا معشوق با تمام کرمش بر او ببارد: (إِلَهِي مِنِّي مَا يَلِيقُ بِلُؤْمِي وَ مِنْكَ مَا يَلِيقُ بِكَرَمِكَ / فرازی از دعای عرفه)
و باطن اجتماع عظیم اربعین، روایت شباهت به معشوق است در ساحتهای کنش، گفتار، باور، انگاره، و خواست؛ تا در نهایت ملت ها آنچه را بخواهند که او خواسته است و به آنچه باور داشته باشند که او باور داشته و بدان اموری عمل کنند که او عمل کرده است. میوه های ناب این عشق هم عبارت است از پیوند فرهنگی ملتها و تعالی فرهنگی و تمدنی، تقرب به ریشه های فضایل، دستیابی به اصول کرم، تعمیق دین ورزی و گسترش معرفت به امام حسین علیه السلام و مکتب ایشان.
اجتماع جهانی اربعین حسینی به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، نشانة ارادة الهی بر نصرت امت اسلامی است و معرفی امام حسین علیه السلام، معرفی حقیقت اسلام و حقیقت قرآن به دنیاست و بیانگر ایستادگی در برابر ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار (بیانات ۲۷/ ۶/ ۹۸)
از سوی دیگر، حقیقت پیاده روی اربعین و اجتماع عظیم حسینی، ملت ها را بیمه می کند در برابر زیاده خواهی، تباهی، استبداد، و فساد؛ ملت هایی که با سرمشق از جهان امام حسین علیه السلام و مکتب او، با او پیمان می بندند که در فاصلة دو اربعین، در سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها، مدیریت ها، و اصلاح رویه ها صرفاً به حق و حقیقت و تعالی بیاندیشند و عهد می بندند تا در سرزمین خویش و در حوزه های نهادی و فردی، امر به معروف و نهی از منکر را از وضعیت تزئینی به درآورند و در جان خویش و سرشت سازمان نهادینه کنند.
از این نما، اجتماع بزرگ اربعین، ظرفیت های فوق العاده ای برای ملت ها دارد و تمهیدی است برای خلق جهانی اخلاق تر و زیباتر با مدیریتی اثربخش تر و کارآمدتر، و تمرینی است برای استقامت در مسیر حقیقت، و فرصتی است برای رسیدن به قله های تعالی و پیشرفت.

لینک کوتاه : https://ofoghesanabad.ir/?p=2968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
1402 احیا سپاهان اراذل و اوباش استاندار خراسان‌رضوی افق سناباد امرایی اپال پارسیان سنگان ایمان یعقوبی برخورد قاطع باهنجار شکنان و مروجان فساد اخلاقی و طرح های بیگانگان در جامعه تصمیم نهایی دولت درباره قیمت بنزین تعداد پرونده‌های قانون هوای پاک ۱۷ جلد شده است تهران توان داخلی تیر دشمن در خراسان‌رضوی به سنگ خورد خام فروشی یک درصدی در بخش معدن خواف داوری رکورد سناریوهای احتمالی برای آینده بنزین چیست؟ | قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟ سنگ آهن سنگان سیمیدکو شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان شهرستان خواف صنعت ضرورت جهاد تبیین در فضای مجازی علی امرایی فرماندار مشهد فرمانده انتظامی مشهد فوری از آموزش و پرورش در ۳۱ فروردین/ زمان توزیع کارت شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش فولاد سنگان مجید معصومی مدنی فر مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف مشهد مقدس معدن نشست دادستان کل کشور با فعالان اقتصادی در مشهد نظام جمهوری اسلامی پایگاه خبری افق سناباد پروژه رمق گیری کنسانتره گل محمدی گندله یادداشت یعقوب‌علی نظری