به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق سناباد “ابوالقاسم شهریاری با اشاره به تاکید ایران بر بند نخست تفاهم ایران و آمریکا مبنی بر پایان جنگ در تمام جبههها، اظهار کرد: ضربه به لایه اول مقاومت یعنی حزبالله لبنان تبعات زیادی برای ما خواهد داشت. اگر ایران قلب مقاومت باشد، امروز حزبالله لبنان پیشانی مقاومت در برابر رژیم صهیونسیتی محسوب میشود. اینکه تهران تا این حد بر بند اول تاکید دارد خود حاکی از اهمیت جبهه لبنان برای ایران است. این بند میتوانست جزو بندهای آخر باشد اما اهمیت این موضوع به لحاظ حلقههای محافظتی جبهه مقاومت بسیار اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: در اولین جلسهای که با تیم مذاکرهکننده ایرانی پس از تفاهم انجام شد، در خصوص بند اول گفتوگوهایی صورت گرفت و اقداماتی انجام شد. عملا طی ۲۴ ساعتی که تیم مذاکرهکننده ایرانی در سوئیس حضور داشت، سطح حملات کاهش یافت و پیشروی ارتش رژیم متوقف شد. آقای قالیباف نکته خوبی مطرح کردند که اگر مذاکره صورت نمیگرفت شیعیان بیشتری مجبور به ترک خانههایشان در لبنان میشدند و به شهادت میرسیدند. در این میان نکته نگرانکننده این است که احتمال دارد با اظهارات روبیو، میان قوای تصمیمگیر حاکمیت لبنان و حزبالله، شکاف ایجاد شود.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه حاکمیت لبنان با تصمیماتش در حال به باد دادن تمام دستاوردهایی است که ایران برای لبنان فراهم کرده، ادامه داد: در حالیکه در بند نخست تفاهم ما سازوکار پایان جنگ در جبهه لبنان وجود دارد، دولت لبنان به توافقی با رژیم صهیونیستی رسیده است که فرایند دیگری را رسمیت میبخشد. این بازی جداکردن لبنان از یادداشت تفاهم ایران بازی خطرناکی است که راس جبهه مقاومت را هدف قرار میدهد. حتی ادعای ترامپ مبنی بر فشارهای دولت سوریه بر لبنان جنبه عملیاتی پیدا کرده است.
شهریاری با بیان اینکه در جلسه مقدماتی توافق لبنان و رژیم صهیونیستی، عملا تیم اسرائیلی با خودش صحبت کرده است، گفت: گویی اصلا طرف لبنانی در جلسه حضور نداشته، اما با این حال ایران پای قرار خود ایستاده است. دبیرکل حزبالله لبنان هم اعلام کرد مسئله خلع سلاح با تعریفی که رژیم دارد، امکانپذیر نیست. لذا ما باید دقت بالایی به خرج دهیم تا این بازی موازی باعث نابودی تلاشهایمان نشود. بدعهدی آمریکا به تعهدات خود، الزاما به معنای عدم اجرا نیست، به این معناست که دشمن همزمان در حال انجام امور دیگر است؛ با ما توافق میکند، بازی دیگری را هم پیش میبرد.
وی بیان کرد: نقض آتش بس یا توافق جداگانه با حاکمیت لبنان، فشارها بر حزبالله را افزایش میدهد. خلع سلاح فقط به معنی کنار گذاشتن اسلحه نیست؛ مسئله این است که قصد دارند هرگونه اقدام از جبهه مقاومت در لبنان را خنثی کنند. اگر این اتفاق بیفتد بدون شک به سرعت در عراق هم عملی خواهد شد و سلسلهوار ادامه مییابد. ما میدانیم شکاف میان اقلیت شیعه بههموابسته، آسیب جدی به همه جهان شیعه و اسلام خواهد زد. جنگ رمضان عملا نشان داد مسلمانان جهان بر خلاف دولتهایشان با ایران هستند.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: برخی میگویند شما کار خودتان را پیش ببرید و خاتمه جنگ لبنان را به دولت این کشور واگذار کنید. حدود ۴۰ روز پیش، پیام ما به لبنان این بود که این گوی و این میدان؛ همه چیز برای کسب امتیاز مهیاست. گویی ما زمینه را چیدیم تا دولت لبنان بهرهبرداری کند؛ مرزهای از دست رفته را پس بگیرد و امنیتش را برقرار کند. مذاکره میان لبنان و رژیم صهیونیستی از قدرت ایران ناشی شد. ما باعث شدیم طرف اسرائیلی پای میز مذاکره بنشیند اگر دستاوردهای ما نبود و برای نخستین بار به اسرائیل حمله نمیکردیم، الان لبنان در این نقطه از جهان نمیایستاد.
شهریاری با بیان اینکه بنابراین تفکیک لبنان از تفاهم با ایران بازی موازی آمریکاست، اظهار کرد: سناریوی نخست آنها این است که با ایجاد شرایط جدید، بندهای ایرانی را بیاثر کند. اما برنامهای که ایرانیها در نظر گرفتهاند، اقدام تقابلی است. برای مثال زدوخوردهایی در تنگه هرمز اتفاق افتاد و به حملات طرف آمریکایی پاسخ دادیم. لذا ما سهلانگارانه از کنار بندها عبور نکردیم. درست است آمدوشدها تسریع شد، اما این به معنای غفلت از مسائل هرمز و چشمپوشی از تخلفات نیست. به نظرم اینها راستیآزماییهایی هستند که طرف مقابل برای فهمیدن میزان همیت ما نسبت به تفاهم انجام میدهد.
وی ادامه داد: به طور کلی در حال حاضر سناریوی ایران پایبندی به تعهدات متقابل است. یعنی به جای اینکه ما متعهد باشیم و آنها بدعهدی کنند، هر مورد که آنها پایبند باشند، ما هم به همان نسبت عمل خواهیم کرد.




















